Välkommen till Diabetesinformation.se

Här kan du läsa en massa om allt som rör lchf, också kallad MeO (Mat enligt Olydiga).
Början på att äta riktig MAT, är att glömma allt om kalorier. Här kommer en förklarande text.

Kalorier vs kolhydrater

Man räknar inte kolhydrater på samma sätt som man räknar kalorier. När jag skriver så får jag alltid frågan vad jag menar. Olydiga Diabetiker rekommenderar att man inte äter en matvara som innehåller mer än 5 gr kolhydrater per 100 gram matvara. Ofta tror man att det går bra att äta majs eller ärtor bara man väger så man får mindre än 5 gram. Man tror sig kunna göra en sallad till exempel som totalt innehåller exempelvis 15 gram kolhydrat. Man tror sig kunna äta en brödbit som inte innehåller mer än 5 gr kolhydrat. Då glömmer man bort det totala näringsvärdet och förekomsten av fiberinnehållet i matvaran. En matsked majs innehåller mindre näring än 25 gram vitkål trots att de har samma kolhydratinnehåll. Saken är den att kolhydrater bundna till högt fiberinnehåll inte tas upp helt av kroppen. Men de frukter, grönsaker, fröer, säd, bönor och linser som har ett högt innehåll, mer än 5 gr per 100 gr är oftast att de måste behandlas och/eller är försedda med mindre fiber. Dessa tar kroppen upp allt socker från. Till hundra procent. Så det hjälper inte att äta lite av dem, sockerinnehållet tas upp till hundra procent. För att ta en jämförelse mellan 1 msk majs och 25 gr vitkål absorberas majsens kolhydratinnehåll helt, men vitkålens innehåll bara till en del. För att möta en invändning direkt, nej fiberrikt bröd är inte ok enligt detta, varför? För att sädeskornet är processat för att vara ätbart. Det finns även andra aspekter i detta, nämligen växternas försvar mot att ätas dvs lektiner och fytiner men detta kräver ett mer utvecklat inlägg som jag arbetar på. Det kommer det kommer.

Tanken bakom LCHF är optimal näring till så lågt kolhydratinnehåll som möjligt. Du blir mättare på vitkål än på majs. Och bröd behöver du verkligen inte för din överlevnad. Så försök glömma bort hur man gjorde då man kaloribantade. Och du slipper att väga din mat!! Om du inte vill förstås.

Om du vill väga din mat, behöver du en bra köksvåg, och ett bra hjälpmedel har du här
http://kostbevakningen.se/

Om du bara vill kolla hur många kolhydrater en vara innehåller, kan du använda denna
https://fineli.fi/fineli/sv/index

Eva Celik 21 november, 2017

Stäng meny