Energi till kroppen

Det är två system i kroppen som ger energi och tyvärr så talar man mest om det ena.

-Helt klart är kolhydrater och socker, det som är mest känt. Idrottsmännen kolhydrat laddar inför tävling och man går i väggen när den energi sorten tar slut. Det är ett snabbt system, som är lätt att tömma nästan helt.
-Det andra systemet är förbränning av fett. Det är lite trögare system, som inte är lätt att tömma. Det vet alla som försökt gå ner i vikt. Fett har vi normalt så vi klarar oss länge utan att bli orörliga och man kan inte gå i väggen på fettdrift. Fett omvandlas till ketoner i kroppen, som fungerar som bränsle.

Så länge man äter kolhydrater och socker, används den energin i kroppen och man använder inte fett driften alls. Det gör att man nästan inte kan minska i vikt. För att gå över till att använda fett, som bränsle, måste man antingen använda slut på lagret i kroppen av kolhydratenergin eller låta bli att äta kolhydrater. Man äter kolhydratreducerad kost även kallad ketogen kost.
Kolhydraterna täcker kroppsarbete i några timmar, men ketoner har vi så det täcker veckor av kroppsarbete. Äter man lite kolhydrater växlar kroppen över till ketogen drift och är där i stort sätt alltid. Det gör att man har ett större energi lager att använda, som inte tar slut, titt som tätt.
För att köra kroppen i socker drift måste man äta ofta, då det inte räcker mycket längre än två timmar och sedan behöver fyllas på igen.

Jag som i stort sätt alltid går i ren ketogen drift, är nästan aldrig hungrig. Kroppen ber inte om mer energi hela tiden och jag äter en gång per dygn (normalt). Det är då jag är hungrig, så det är inget jag lägger mental energi på att uppnå och jag äter fler gånger om jag känner för de. Det är inget som jag bestämt, utan det har bara blivit så.

Den Olydiga

Lämna ett svar

Stäng meny