Fasta behöver inte vara svält

Fasta ger samma resultat som svält i kroppen, den går över på fett drift och ketoner. Det som gör fastan smartare, än kalori begränsning, är helt enkel att de finns ingen energi gräns, när man äter. Detta gör att så länge man inte fastar länge och gör det väldigt regelbundet ställer inte kroppen om till låg energi förbrukning.
Intermittent fasta ger alla fördelar man vill ha, man bryter insulinresistensen och de lägre insulin nivåerna ger vikt minskning (jag vet att man beskriva det mer i detalj).

Man kan dela dagen i timmar och ha ett antal timmar man får äta. Resten av tiden äter man inte. Jag äter oftast bara en gång om dagen och äter då 23/1, Det har blivit så av sig själv jag åt bara när jag var hungrig. Tyvärr har jag varit riktigt sjuk och kan därför inte visa på siffror på hur bra det fungerar, när det gäller blodsockret.
Man kan dela in veckan i dagar och fasta två dagar det blir 5/2.

Fastar man länge varje gång mer än 5 dagar (personlig erfarenhet) skall man inte upprepa det vecka efter vecka, för då hinner inte kroppen med att ta upp mineraler och vitaminer. Det ger då samma nackdelar som svält, kroppen ställer om att leva på mindre energi. Jag har kört fjortondagars fasta, vid flera tillfällen, men då är det viktigt att man bryter fastan sakta.

Den som är vinnare är den som mår bra inte, den som äter minst och fastar längst. Jag äter själv LCHF i mellan tiden.

Den Olydiga

Lämna ett svar

Stäng meny