GI som mått

Glykemiskt index (GI)
GI är ett försöka att sortera kolhydraterna i onda och goda. Man tar livsmedel och räknar ut hur mycket man behöver för att det skall vara 50 gram kolhydrater. Man låter minst sex personer äta detta och sedan mäter man blodsocker svaret. Man brukar använda strösocker som standard, lite beroende på hur man gjort kallar man det 1 eller 100.
Maltos en socker art har index 150 eller 1,5. Det är en och halv gång värre än strösocker. Frukt hamnar lustigt lågt eftersom man inte bryr sig om fruktos, som inte höjer blodsockret. Persika har 40 och skulle då vara mer än dubbelt så nyttigt som strösocker. Tyvärr är det inte så enkelt.
Det här är en konstruktion, som gör att man kan undvika de snabbaste kolhydraterna och håller ett jämnare blodsocker. Men vetenskapligt borde man titta på ytan under kurvan för att se hur mycket belastning du får på kroppen.
Detta kan man inte jämföra med LCHF på något sätt, utan det är mer ett sätt att rangordna hur giftiga de är för kroppen. Inga eller lite kolhydrater är det ända som är hållbart i längden, för diabetiker.
Jag köpte en bok av Fredrik Paulún för länge sedan: Allt om Glykemiskt index. Den borde jag inte läst igen, oj vad tiden har sprungit i från den. Den hävdar att man måste ha kolhydrater.
Den Olydiga Diabetikern Lars Lindblom

Lämna ett svar

Stäng meny