Svältläge är en stoppkloss i vårt arbete med hälsa

Det är ganska logiskt och självklart, att kroppen lär sig att överleva det vi gör. Den som bantat mycket slutar att minska i vikt, för kroppen strävar alltid efter att nå jämvikt. Tyvärr är vi inte alltid lika nöjda över denna jämvikt.

Jag har läst Sten Sture Skaldeman, med stor behållning, han jobbar med enkla och raka förklaringar. Det är nämligen så att kroppen omöjligt, kan var så felbyggd att den skadar sig själv, utan allt bygger på vad som tidigare har gynnat överlevnad. Den som överlevde, jobbiga perioder, var den som fick sprida sina egenskaper.

Detta gör att kroppen, som jag ser det just nu har två olika strategier:

– Att den minskar i vikt när man minskar mängden energi, som man äter.
– Att den inte minskar i vikt, utan sänker hastigheten på allt, skruvar ner energi behovet. Sänker metabolismen och behovet av energi.

Ketogen kost fungera för nästan alla, men så har vi gruppen, som inget verkar fungera på. Tyvärr har vi huvudsak kvinnor i denna gruppen. Kvinnor som av någon anledning, inte har samma uppfattning, som sin kropp om vad de skall väga, en hel del av dem jag har jobbat med den sista tiden har 50 års erfarenhet av att inte lyckas (gå ner i vikt). Sista pusselbiten kom Dr Jason Fung med och det var fasta.

Det är gjort stora studier på vad som händer om man får för lite mat och hur nödproviant skall vara sammansatt, för att fungera. Man drog ner energin i maten med 30%, detta fick som resultat att man fick människor som ställde om kroppen i ”svältläge”. Man fryser och kan inte hålla kroppstemperaturen stabil (fryser) och tänker på mat hela tiden. Det gör att när man väl får tag i mat igen, så äter man upp sig i vikt, gärna till en högre vikt, än vad man hade tidigare. Detta är den vägen som finns med i dagens råd inom vården och den verkar aldrig ha fungerat för en bestående vikt nedgång. Den kan vi alltså lägga åt sidan.

Ketogen kost gör att man använder, kunskap om insulin och fett inlagring. Man skall normalt inte hamna i ”svältläge”, där kroppen gör allt för att rädda sitt dyrbara fettlager. Det som aldrig bantat, tappar vikt väldigt lätt med ketogen diet, men det gäller oftast enbart första försöket. Kroppen lär sig att nu är det läge att spara på energin. Det gör att Skaldeman säger att man har ”ett gyllne tillfälle” och det är första gången. För nästa gång man provar, att minska i vikt, efter att ha slarvat, så fungerar det inte alls eller väldigt dåligt. Kroppen jobbar i olika balansläge, den jämnar ut allt, som kommer utifrån. Alla dagar skall kroppens funktioner vara samma, detta är enbart till för att må bra. Det kan hjälpa att bara fortsätta, med LCHF, när det blir så här, eventuellt kan man börja med att väga och räkna på vad man äter.

Nu kommer det som jag har ett antal personer att testa just nu, det är varannan dags fasta. Det verkar vara lite trögt i starten men det verkar fungera bra. Man äter samma strikta LCHF som man gjort länge. Men varannan dag äter man inte. Då börjar det hända saker. Nu vet jag inte ännu om man är tvungen att göra om detta för att underhålla den nya vikten. Detta är personer som måste gå ner i vikt, de är en hälsomässig katastrof, där de är nu viktmässigt. Nu har det bara varit typ2 och det kan skilja, mellan olika personer beroende av sjukdomar och vad man har för favorit mat. Dr Jason Fung säger att det fungerar på normal kost också, men det går inte att prova när, man ätit sig medicin fri med LCHF. Man kan inte äta det man inte tål som sockersjuk.

Kommentera

Stäng meny